diumenge, 27 de març del 2016

JOHAN CRUYFF I LA MASCOTA DELS MOLINS

Johan Cruyff ha mort just a l'inici de les vacances de Setmana Santa del 2016. Des de la mort de Pepe Rubianes no recordo cap altre personatge conegut que hagi suscitat tant de reconeixement "transversal" per a tota mena de persones i condició social. Al meu entendre expressaven el caràcter cosmopolita i mestís d’aquest país, ambdós desacomplexats i murris.  No sóc cruyffòleg, tampoc ho pretenc. No l'he idolatrat mai, i si vaig admirar la seva tasca com a entrenador va ser perquè hi havia un violinista de la pilota com en Laudrup que feia que es manifestés la bellesa en un joc col·lectiu. Jo era madridista, enamorat del joc tan elegant del centrecampista Manuel Velázquez, també traspassat fa dos mesos.
http://lopezbulla.blogspot.com.es/2016/03/cruyff-y-la-asamblea-de-catalunya.html

La majoria dels immigrants de Rocafonda d'aquella època, i més concretament del Barri de l'Esperança, ens havíem acostumat des de petits a mirar el futbol en la tele de dos bars, el Bar del Julián, La Esperanza, i el Bar del Luis i Lola, tots dos al llarg d'aquella Avinguda América, partida en dos per un desviament de la riera a  cel obert. El madridisme traspuava. Només hi havia La Granja, regentada per en Pons, que desentonava, doncs aplegava els catalans del veral, situada als blocs encarats a la Ciutat Jardí. La Granja era especial doncs es podia aprendre a jugar a escacs després de sopar.

Cruyff va arribar durant la lliga del 1973-74, la del famós 0-5 contra el Reial Madrid. Jo ja començava a distanciar-me d’aquella lleialtat blanca quan vaig començar a polititzar-me a través de la revista “Triunfo”, els escrits de Vázquez Montalbán, la militància a Comissions Obreres i al PSUC, i a entrar en contacte amb el catalanisme clandestí i de la memòria col·lectiva dels perdedors. Va ser en aquella època que Antonio Llamas va encapçalar la presidència de l’Associació de Veïns de Rocafonda, després d’en Gironès, amb en Salvador Milà de secretari, i que tants maldecaps va donar a l’alcalde Robert, que després fitxaria per Convergència.

Va ser tot just després de la mort de Franco quan vaig entrar en contacte amb el nucli de comunistes dels Molins. Al bar Els Molins. A un dels fills ja el coneixia perquè havíem coincidit a l’estanc de l’Ortega, ell amb la saca de cartrons de tabac. Després vaig saber que era el porter de l’equip de futbol del barri. Era el Bar de la Montse, la Passionària dels Molins; el seu home era en Ponce, repressaliat de la CNT, moltes vegades detingut i represaliat “preventivament” i condemnat a l’ostracisme en la feina. Així doncs que vaig conèixer a en Miki, el Vicenç i la germana petita, la Pepi. Una família catalana, regentant un bar al capdamunt del carrer Nostra Senyora de l’Esperança. Durant una bona temporada aquell ambient va ser estada obligatòria del meu itinerari, ja fos per amistat ja fos per política. I, sempre, o gairebé sempre, em trobava al majestuós Cruyff, el gos més bell i estilitzat que jo havia vist mai. Van encertar amb el nom, perquè tenia –ja us ho podeu ben creure- la mateixa cara que l’astre holandès. Feia unes gambades ben llargues, el color pàl·lid del seu pèl i una mandíbula semblant a la del futbolista. No sé si va ser coincidència o el que fos, però que el gos més esbelt del barri s’anomenés Cruyff jo el vaig interpretar no pas com un nom simpàtic de la mascota del bar, sinó també com un acte polític i simbòlic. Una família bella, roja, ben plantada, amb el gos més xulo del carrer.

Us imagineu quan entrava la brigada político-social per intimidar i amenaçar als propietaris, xulejant de que els tenien controlats, que en Vicenç, el fill gran,  cridés al gos i li digués, “Cruyff jeu aquí”?. La prepotència d’aquells franquistes que després apallissarien al Miki al cuartelillo (actual Anxaneta) se la devien empassar. Devien pensar que havien intoxicat el barri d’idees roges, tant que fins el gos era una manera de pregonar aquell catalanisme desacomplexat en un barri d’immigrants. Un catalanisme solidari que ho demostrava quan algun veí o veïna acudia, ja fos per a un assumpte familiar o per a qualsevol altra necessitat. No només eren solidaris i rojos sinó que traspuaven bellesa i elegància, com el gos Cruyff.  Aquell és el catalanisme que jo ara trobo a faltar després de l’emboscada independentista sobrevinguda de Convergència i companyia, que tant de mal ha fet a la unió de les forces d’esquerra d’aquest país





Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada